گزارش«سراج24»؛از خزان سینماهای کشور

عدم اتخاذ تصمیم صحیح برای رونق سینماها/بلیط 6 هزار تومانی هم کاری نکرد!

با گذشت چند ماه از تغییر مدیر سازمان سینمایی به نظر می رسد هنوز تصمیمی جدی برای بهبود وضعیت سینما رفتن مردم و تشویق برای اقبال نسبت به هنر هفتم در کشور گرفته نشده است.
گروه فرهنگی «سراج24»، با گذشت چند ماه از تغییر مدیر سازمان سینمایی به نظر می رسد هنوز تصمیمی جدی برای بهبود وضعیت سینما رفتن مردم و تشویق برای اقبال نسبت به هنر هفتم در کشور گرفته نشده است و سینما های کشور علاوه بر اینکه فیلم های خوبی را در ÷رده امران دارند اما هنوز با خزان مخاطب و تماشا گر دست و پنجه نرم می کنند .
 
می‌گویند جوجه‌ها را باید آخر پاییز شمرد، حالا پاییز به پایان رسیده است و شمردن گیشه فیلم‌های اکران شده در این فصل بیانگر این است که سینمای ایران یکی از بهترین و مناسب‌ترین فصل‌های بالقوه اکران خود را با رکود و سردی گیشه‌ها پشت سر گذاشته است و به عقیده بسیاری این رکود بخشی از خمودگی خود را به کمکاری سازمان سینمایی در راستای ایجاد بستر مناسب برای سینما رفتن مخاطب نسبت می دهد .
 
شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی کشور در ماه های گذشته، با وجود افزایش بلیت سینماها که تا سقف 6000 تومان رشد داشت نتوانست امید را به فیلمسازان برگرداند و در حالی که بهای بلیط ها گران تر هم شده بود ، اما تعداد مخاطبان سینماهای تهران و شهرستان ها نسبت به سال قبل با افت محسوس مواجه شده است و فروش تقریبی 9 میلیارد تومانی در فصل پاییز سال گذشته تقریبا امسال به نصف رسیده است. 
 
یکی از مهم ترین ظرفیت ها و مزیت های هر اکران پاییزی باز شدن مدارس و دانشگاه ها و حضور طیف های مختلف دانش آموزان و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی است، اما امسال در این زمینه هم شاهد اتفاقات خوب و چشمگیری نبودیم.
 
به نظر می رسد مدیران و مسئولان سینمایی، آموزش و پرورش و آموزش عالی باید در این ارتباط دست به دست یکدیگر بدهند و با هم اندیشی، راهی برای جذب حداکثری این حجم وسیع مخاطب پیدا کنند.  
 
با این که اکران نوروزی امسال و ترکیب متنوع حوض نقاشی، رسوایی، تهران 1500، رژیم طلایی و قاعده تصادف امیدواری هایی را برای فروش خوب فیلم های سینمایی سال 92 به وجود آورد و لبخند را بر لب سینماداران و تهیه کنندگان نشاند، اما این امید و آرزو خیلی زود رنگ باخت  .
 
خود اهالی سینما و سازندگان آثار و بخصوص صاحبان سالن های سینما بخوبی می دانستند که با توجه به جشنواره کم رونق سال گذشته فیلم فجر، چنته سینما از فیلم هایی پرمخاطب و به اصطلاح بفروش خالی خواهد بود .
 
در واقع سینمای ایران با چند گل نوروزی بهار نشد و فروش میلیاردی آثار خوبی چون «هیس! دخترها فریاد نمی زنند»، «گذشته» و «دربند» هم آن قدری نبوده و نیست که بتواند جور بی رونقی کل تولیدات سالانه سینما را بکشد .
 
کفگیر سینمای ایران از همان فصل تابستان به ته دیگ خورد و جز جرقه هایی گذرا قابل پیش بینی بود که فصل های بعدی اکران حال و روز خوب و خوشی نخواهد داشت و اکران سرد و مرده پاییزی و سبد خالی فیلم های تماشاگرپسند، زمستان سالن های سینما را سردتر و طاقت فرساتر خواهد کرد.
 
مهم تر از این بسیاری از فیلمسازان و سینماگران همه تمرکز و توان خود را معطوف آماده کردن و رساندن فیلم ها به سی و دومین جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه کرده اند البته تغییر مدیریتی در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و نگرش جدید مسئولان هم دست کم در حد وعده نویدبخش اتفاقاتی مثبت در این زمینه است .
 
ساخت سالن های سینما در مناطق مختلف کشور و بازسازی و تجهیز سینماهای فرسوده موجود، نظارت دقیق و کارشناسانه به فیلمنامه ها برای ارتقای کیفیت آثار و حمایت و سرمایه گذاری مادی و معنوی از فیلم ها، رفع برخی ممیزی های سلیقه محور، بها دادن به سوژه ها و ایده هایی مناسب با ظرفیت جذب تماشاگر فراوان با حفظ مولفه های سینمای استاندارد از جمله مواردی است که مدیران سینمایی و اهالی سینما از آن سخن می گویند و امیدواریم در مقام عمل هم توجه ویژه ای به آن شود  
 
اخبار مرتبط

از «تومان» تا «تمساح خونی»؛ سینما چگونه کارگران را قاب می‌گیرد؟

جای آثاری با ارزش‌های دینی در فیلمسازی خالی است

روایتی از محبان و دوست‌داران اهل بیت(ع) در آفریقا/ پایتخت کنیا میزبان رونمایی از مستند «روشن‌تر از خورشید»